logo

Projet EMERGRAM

L'émergence de la grammaticalité chez l'enfant dans trois langues :
facteurs cognitifs, linguistiques et conversationnels

Accueil Responsabiliés et Partenaires ObjectifsCorporaDonnéesEtudes de compréhension précoceTravaux liés au projet


Travaux liés au projet

Veneziano, E (2005). Effects of conversational functioning on early language acquisition: When both caregivers and children matter. In B. Bokus (Ed.), Studies in the psychology of child language. Essays in honor of Grace Wales Shugar. (pp. 47-69). Warsaw: Matrix.

Veneziano, E. (2004). The emergence of expressive options in early child language : a constructivist account. In D. Ravid & H. Bat-Zeev Shyldkrot (Eds), Perspectives on language and language development: Essays in honor of Ruth A. Berman (pp. 203-218). Dordrecht : Springer.

Veneziano, E. (2003). The emergence of noun and verb categories in the acquisition of French. Psychology of Language and Communication, 7 (1), 23-36.

Veneziano, E. (2001). A System-Approach to the Analysis of "Fillers" at the Transition to Grammar. Dans Almgrem, M., Barreqa, A., Ezeizabarrena, M.-J., Idiazabal, I. & MacWhinney, B. (Eds), Research on child language acquisition (pp. 739-760). Sommerville, MA.: Cascadilla Press.

Veneziano, E & Sinclair, H. (2000). The changing status of "filler syllables" on the way to grammatical morphemes. Journal of Child Language, 27, 1-40.Veneziano, E. (2001). The importance of studying filler-producing children. Journal of Child Language, 28, 275-278.

Veneziano, E. (1999). Early lexical, morphological and syntactic development in French : Some complex relations. International Journal of Bilingualism, 3 (2), 183-217.

Veneziano, E. (1999). Conversational properties and early language acquisition. Verbum, XXI (2), 191-205.

Veneziano, E. (1998). La conversation : instrument, objet et source de connaissance : Etudes développementales. Psychologie de l'Interaction, 7-8, 1-24.

Veneziano, E (1998). L'émergence de la morphologie grammaticale chez l'enfant : une continuité discontinue. Verbum., XX (1), 87-109.

Veneziano, E. (1997). Processus conversationnels et constructivisme dans les débuts du langage. Cahiers d'Acquisition et de Pathologie du Langage (CALaP)., 15, numéro spécial, 93-108.

Veneziano, E. (1997). Echanges conversationnels et acquisition première du langage. Dans J. Bernicot, A. Trognon & J. Caron-Pargue (eds), Conversation, interaction et fonctionnement cognitif. (pp. 91-123). Nancy : P.U.N.

Veneziano, E. & Sinclair, H. (1997). From the surface inward: a discontinuous continuity in the emergence of grammatical morphology. Archives de Psychologie, 65, 107-116.

Veneziano, E. (1996). Conversation et constructivisme dans les débuts du langage. Numéro spécial : "Regards actuels sur la conversation".Langage et Pratiques, 19, 30-35.

Veneziano, E. & Sinclair, H. (1994). La co-construction conversationnelle dans le développement langagier et cognitif du jeune enfant. Paroles d'Or, 14, 12-16.

Veneziano, E. (1992). Getting expert in the old: A constructivist approach to early language acquisition. Substratum, 1, no.1, 79-101.

Veneziano, E., Sinclair, H. & Berthoud, I. (1990). From one word to two words: repetition patterns on the way to structured speech. Journal of Child Language, 17, 633-650.

Veneziano, E. (1990). Le rôle de la répétition dans le développement des énoncés à un mot aux énoncés à deux mots. Bulletin CILA, 51, 61-73.

Veneziano, E. (1989). Les proto-conversations et les débuts du langage : De l'alternance des tours de rôle aux significations partagées. Revue Internationale de Psychologie Sociale, 2(1), 23-36.

Berthoud, I. & Veneziano, E. (1989). La signification énonciative dans les débuts du langage. Archives de Psychologie, 57, 271-281.

Veneziano, E. (1990). L'acquisizione delle prime conoscenze di linguaggio: il ruolo della ripetizione verbale in situazioni comunicative. In A. Bondioli (Ed.), Il bambino e gli altri: Ricerche educative sulla prima età. Bergamo: Edizioni Juvenilia, pp. 63-84.

Veneziano, E. (1988). Vocal-verbal interaction and the construction of early lexical knowledge. Dans M. D. Smith & J. L. Locke (Eds.) The emergent lexicon : The child's development of a linguistic vocabulary. (pp.109-147). New York: Academic Press.

Veneziano, E. (1987). Mother-child interactional functioning as a compound dyadic unit. IPRA Bulletin.

Veneziano, E. (1985). Replying to mothers' questions: A way to lexical acquisition. Journal of Pragmatics, 9, 433-452

Sinclair, H., Berthoud-Papandropoulou, I., Gérard, J. & Veneziano, E. (1985). Constructivisme et psycholinguistique génétique. Archives de Psychologie, 53, 37-60.

Veneziano, E. (1982). Les échanges conversationnels mère-enfant et les débuts du langage. Bulletin d'Audiophonologie, 2-3, 241-262.

Veneziano, E. (1981). Early language and nonverbal development: A reassessment. Journal of Child Language, 8, 541-563.